MellannivĂ„ – Talproduktion

Svenska – MellannivĂ„ – Talproduktion

Delprovet i talproduktion pÄ mellannivÄ i svenska innehÄller olika uppgifter som spelas in pÄ band i en sprÄkstudio. Nedan finns exempel pÄ uppgiftstyperna.


BerÀtta:


BerĂ€tta om en person som Ă€r viktig för dig. Du har en minut pĂ„ dig att fundera pĂ„ vad du ska sĂ€ga. Medan du funderar kan du göra anteckningar pĂ„ pappret. Du ska börja tala nĂ€r du hör: ”Nu kan du börja tala.” pĂ„ bandet. Du har 1Âœ minut pĂ„ dig att tala. Försök att tala hela tiden!
Svara t.ex. pÄ följande frÄgor:

Vem Àr en viktig mÀnniska för dig?
‱ Varför Ă€r hon/han viktig för dig?
‱ Hurdan mĂ€nniska Ă€r hon/han?
‱ Hur lĂ€nge har hon/han varit viktig för dig?
‱ Vad Ă€r den bĂ€sta saken i den hĂ€r mĂ€nniskan? Varför?
‱ Vad gör du med den hĂ€r mĂ€nniskan?
‱ Vad skulle du vilja sĂ€ga till den hĂ€r mĂ€nniskan?


Samtal:

Nedan beskrivs en samtalssituation. Inom parentesen ser du tips pÄ vad du ska sÀga. Du hör din samtalspartners repliker pÄ bandet. De Àr markerade med stjÀrnor (t.ex. Talaren: *****). Svara pÄ replikerna sÄ ledigt och naturligt som du bara kan. Taltiden anges inom parentes.

Telefonsamtal med en köpare
Du har en annons i ”SĂ€ljes”-spalten i en gratistidning och en intresserad köpare ringer dig. Hitta sjĂ€lv pĂ„ vad det Ă€r för en sak som du sĂ€ljer.
OBS! Du ska börja tala genast efter ljudsignalen.
 
DU: [Svara i telefonen.] (10 sek)
Kvinnan: *****
DU: [Svara och sÀg vad det Àr du sÀljer.] (20 sek)
Kvinnan: *****
DU: [Svara.] (20 sek)
Kvinnan: *****
DU: [Svara.] (20 sek)
Kvinnan: *****
DU: [Svara.] (20 sek)
Kvinnan: *****
DU: [FöreslÄ en lÀmplig tid och berÀtta var du bor.] (25 sek)
Kvinnan: *****
DU: [Svara och avsluta samtalet.] (10 sek)


Samtal:

Nedan beskrivs en samtalssituation. Inom parentesen ser du tips pÄ vad du ska sÀga. Du hör din samtalspartners repliker pÄ bandet. De Àr markerade med stjÀrnor (t.ex. Talaren: *****). Svara pÄ replikerna sÄ ledigt och naturligt som du bara kan. Taltiden anges inom parentes.

Telefonsamtal till en serviceman
Du har bett en serviceman komma hem till dig och reparera TV:n som inte fungerar. Men ingenting har hÀnt. Du ringer till serviceföretaget.
 
Servicemannen: *****
DU: [HÀlsa och presentera dig sjÀlv.] (10 sek)
Servicemannen: *****
DU: [Förklara ditt problem.] (25 sek)
Servicemannen: *****
DU: [SÀg nÄgot, eftersom ingenting har blivit reparerat!] (20 sek)
Servicemannen: *****
DU: [Protestera och förklara vad som fortfarande inte fungerar.] (20 sek)
Servicemannen: *****
DU: [Svara.] (15 sek)
Servicemannen: *****
DU: [Avsluta samtalet pÄ ett lÀmpligt sÀtt.] (10 sek)
Servicemannen: *****


NĂ„gra situationer:

Nedan beskrivs en talsituation. Vad skulle du sÀga i följande situation? Svarstiden anges inom parentes.

Vardagssituation
Du ska trÀffa din vÀn men du blir försenad. Du lÀmnar honom/henne ett meddelande i telefonsvararen. BerÀtta varför du blir försenad. (20 sek)